Select Page

Per què nosaltres no “celebrem” el Black Friday?

Aquest proper divendres se celebra a tot el món el Black Friday, un dia de descomptes que obre la campanya de Nadal. El dilluns seguent és el Cyber Monday, on els descomptes són on-line.

En contraposició a aquests dies de consumisme, a tot arreu han anat sorgint diferents iniciatives, com el Dia Sense Compres, que coincideix amb el Black Friday, el Giving Tuesday, que anima a fer contribucions a la societat, ONGs,…

Nosaltres apostem per un consum conscient, perquè cada compra que realitzem sigui en productes de qualitat, respectuosos amb el medi ambient, socialment responsables i amb valors positius, i per tant, com a comerç no podem celebrar dies de grans descomptes i superofertes, que son contraris a aquests principis.

Els Black Fridays, les ofertes, els descomptes i altres estratègies comercials similars, fomenten el consumisme, el consum per consum. El descompte en el preu és un reclam poderós, que fa que els consumidors acabin gastant igual, si no més, que si no n’hi hagués. Moltes vegades acabem comprant coses que no es necessitem, només perquè el descompte és (o el percebem) elevat.

Per tal d’oferir els productes a uns preus tan baixos, les grans companyies, abarateixen costos o inflen preus la resta de l’any. Això implica que els treballadors reben sous baixos, la qualitat és baixa, que es deslocalitzen les empreses a països on els treballadors viuen en semi esclavitud o perceben sous ridículs i sense garanties per la seva salut i seguretat. També implica una contaminació extra per el medi ambient, en transport, en producció i en la comercialització.

Aquests preus, no poden ser assumits per les petites i mitjanes empreses i comerços locals, i fa que els consumidors comprin en grans superfícies i multinacionals, i això implica pèrdua del teixit laboral local.

Per últim, el cost mediambiental de la promoció d’aquests dies de descomptes, tals com flyers, anuncis, vals de promoció, etcètera, contribueixen a gastar recursos naturals i a contaminar el nostre planeta.

Per aquests motius creiem que no podem apostar per un model comercial que no sigui de comerç conscient, afavorint un consum de proximitat, de qualitat, respectuós i responsable.